Activeren van rector/teamleider/sectievoorzitter om opbrengstgericht te gaan werken

Als kwaliteitsmedewerker bent u degene die precies weet welke informatie waar te vinden is. Daarmee bent u een belangrijke schakel bij het activeren van medewerkers om opbrengstgericht te gaan werken. Bij veel scholen zien we dat de kwaliteitsmedewerker vooral druk is met het maken van rapportages en analyses waar rectoren, teamleider, of sectievoorzitters behoefte aan hebben. De kwaliteitsmedewerker is hierdoor veel tijd kwijt met dezelfde vragen die vaak alleen nog maar op hoog niveau zijn. Dit terwijl een kwaliteitsmedewerker zich graag richt op de complexere vragen, zoals:

  • Hoeveel uitstroom was er afgelopen jaar in HAVO4?
  • Wat was het gemiddelde cijfer voor Engels op VMBO  K-2 (liefst per docent)

en de basisvragen liever laten liggen bij degene die zich hier mee bezig zouden moeten houden: de rector, teamleider of sectievoorzitter. Bij scholen die nu CumLaude gebruiken zien we dat de kwaliteitsmedewerker een veel belangrijkere rol krijgt binnen de school. Zij zijn degene die anderen activeren om de informatie zelf op te zoeken en te gebruiken bij het nemen van beslissingen. Zo zorgen ze ervoor dat iedereen dezelfde informatie gebruikt om beslissingen te nemen en zo het opbrengstgericht werken naar een hoger niveau weten te tillen.

  Een overzicht van alle vakken die gegeven worden in de onderbouw, met het gemiddelde per toets.

Een overzicht van alle vakken die gegeven worden in de onderbouw, met het gemiddelde per toets.

Wanneer bijvoorbeeld een rector naar het bovenbouwrendement kijkt, dan komen er tal van vervolgvragen naar boven. Zoals, hoeveel leerlingen betreft het of wat is de trend de afgelopen jaren. Een aantal van deze vragen zal de rector zelf kunnen beantwoorden met CumLaude, maar wanneer er complexere vragen worden gesteld dan zal er ondersteuning nodig zijn van de kwaliteitsmedewerker.

Een aantal voorbeelden van complexe vragen waar kwaliteitsmedewerkers mee te maken krijgen, zijn:

  1. Welk pad hebben de leerlingen die gestart zijn in HAVO 1 doorlopen?
  2. Welk pad hebben de leerlingen doorlopen die nu in VWO 6 zitten?
  3. Op welke opleiding doen leerlingen uiteindelijk examen die zijn binnengekomen met een HAVO advies?
  4. Het rendement op VWO 5 is vorig jaar enorm gedaald. Komt dit door afstroom naar de HAVO? Welke invloed heeft het advies van de basisschool gehad? Zitten er knelpunten in de resultaten van bepaalde vakken, waren bijvoorbeeld de resultaten voor Wiskunde en Natuurkunde ondermaats. Waren er eerder al signalen dat deze lichting minder zou presteren?
  5. Het gemiddelde CE cijfer voor Duits is op de HAVO veel lager dan vorige jaren. Hoe hebben deze leerlingen het de afgelopen jaren gedaan? Heeft het advies van de basisschool invloed gehad?
  Het cohortrendement geeft inzicht in het pad wat leerlingen doorlopen hebben. Hier ziet u bijvoorbeeld het pad wat leerlingen die in 2010/2011 in HAVO 3 zaten doorlopen hebben.

Het cohortrendement geeft inzicht in het pad wat leerlingen doorlopen hebben. Hier ziet u bijvoorbeeld het pad wat leerlingen die in 2010/2011 in HAVO 3 zaten doorlopen hebben.

Inhoudelijk specialist (kennismedewerker) bij vragen over rendementen, cijfers en meer

Binnen een school zijn er maar een paar mensen die weten:

  • Hoe het bovenbouwrendement wordt berekend en welke factoren daar van invloed op zijn
  • Welke instellingen er precies nodig zijn om een goede vergelijking te kunnen maken tussen klassen en leergangen
  • Welke rapportage je kunt gebruiken om de cijfers voor Wiskunde in HAVO 3 inzichtelijk te maken

Tot nu toe zagen we bij veel scholen dat de kwaliteitsmedewerker vooral heel goed was in het maken van Excel rapportages en cijfers aanleveren. Zodra CumLaude ter sprake komt, vrezen kwaliteitsmedewerkers dat CumLaude hun werk zal overnemen en dat zij vervolgens weinig meer kunnen betekenen. Het omgekeerde is het geval.

Bij scholen die CumLaude zijn gaan gebruiken is de rol van de kwaliteitsmedewerker juist veel waardevoller geworden. Als kwaliteitsmedewerker bent u dan namelijk de specialist geworden voor CumLaude en iedereen komt naar u toe als er vragen zijn over CumLaude. Ook wanneer er trainingen georganiseerd worden, dan bent u daarvoor de aangewezen persoon. U bent immers de inhoudelijk specialist van CumLaude.

  Doorstroom in CumLaude.

Doorstroom in CumLaude.

Gebruiksvriendelijke rapportages voor iedereen in de school beschikbaar stellen

Verhaal: veel oplossingen zijn erg technisch ingericht. Overzichten lijken eenvoudig, maar blijken enorm veel instellingen te hebben om de juiste informatie op beeld te zetten. Er moeten bijvoorbeeld veel filters worden ingesteld voor een vestiging, vak of team, of het is onduidelijk welke informatie er nu precies wordt vergeleken. Als een rector of teamleider hier vervolgens mee werkt, dan kan deze snel verkeerde conclusies trekken die u als kwaliteitsmedewerker dan weer recht moet zetten. Als u CumLaude gebruikt dan zal u zien dat veel rapportages op dezelfde manier zijn opgezet waardoor u altijd weet wat er wordt vergeleken en eenvoudig de juiste conclusies kan trekken uit de rapportages.

Wat horen wij van andere kwaliteitsmedewerkers die CumLaude gebruiken?

  • Heb je het een keer gebruikt, dan weet je hoe alles werkt. Dezelfde instellingen / overzichten overal in CumLaude
  • Filters direct goed ingesteld; Vestigingen afgeleid uit de data en direct geselecteerd zodra de gebruiker is ingelogd
  • Actiegerichte overzichten; Vervolgvragen kunnen direct worden beantwoord. Zoom van de hoog niveau overzichten (bv. rendementen) in op de details (de loopbaan van één leerling of een groep leerlingen)
  Leerling overzicht in CumLaude.

Leerling overzicht in CumLaude.