Het Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025

Op 25 en 26 september vond het Nederlands Congres Schoolaanwezigheid plaats, waar ruim 550 professionals samenkwamen om kennis en ervaringen uit te wisselen over een steeds belangrijker thema: Schoolaanwezigheid. Ook CumLaude was erbij - we kijken terug op twee inspirerende dagen vol betrokkenheid, inzichten en waardevolle ontmoetingen. 

Samen werken aan aanwezigheid

Tijdens het congres werd duidelijk dat de betrokkenheid groot was. Scholen zetten zich actief in op het verbeteren van de aanwezigheid. Steeds meer scholen richten dan ook Schoolaanwezigheidsteams op die interventies inzetten om de aanwezigheid te vergroten. Professor Josha Childs benadrukte in zijn sessie dat aanwezigheid niet alleen een verantwoordelijkheid is van de school. De context waarin een leerling zich bevindt, is groter dan enkel school, ouders en kind: de volledige omgeving speelt een cruciale rol.

De kracht van goede data

Tijdens de sessie van Malin Gren Landell werd de noodzaak van kwalitatieve data besproken. Gesprekken met scholen tijdens het congres bevestigde dit: om goede interventies te ontwerpen, moeten scholen data actief delen en werken vanuit een systematische, data-informed aanpak. Alleen zo kunnen patronen worden herkend en kunnen gerichte acties worden ondernomen. Dit vergt een cultuuromslag binnen én buiten de school.

Slim inzicht met CumLaude; ontdek, beoordeel en denk mee

Tijdens het congres verzorgde CumLaude een workshop over data-inzicht. In deze sessie werd de eerste versie van de nieuwe module Schoolaanwezigheid gepresenteerd. Met deze module kunnen scholen binnenkort via dashboards inzicht krijgen in de aanwezigheid van leerlingen. De dashboards zijn gebaseerd op het Piramideraamwerk (MD-MTSS) en stellen scholen in staat om gerichte analyses uit te voeren, waarmee zichtbaar wordt waar de uitdagingen liggen om de schoolaanwezigheid te vergroten.

Feedback uit de praktijk

Deelnemers aan de workshop van CumLaude kregen de gelegenheid om feedback te geven op de getoonde dashboards. Een greep uit de reacties die we tijdens de workshop mochten ontvangen:

  • “Duidelijke visualisaties en kleurgebruik”

  • “Het inzicht op de verschillende niveaus (overzicht, patronen, leerlingen) is top”

  • “Ik heb zo de juiste informatie bij elkaar voor een gesprek”


Naast deze overwegend positieve geluiden ontvingen we ook scherpe en waardevolle verbeterpunten. Zo werd er onder meer gevraagd naar de mogelijkheid om afwezigheidsredenen per maand te kunnen inzien, en om patronen te herkennen binnen specifieke tijdsvakken. Precies het soort input dat we nodig hebben om de module nog beter te laten aansluiten op de praktijk

Benieuwd naar onze nieuwe module Schoolaanwezigheid? Lees het hier!