‘CumLaude maakt onderwijskwaliteit begrijpelijker’

Het Alfrink College in Zoetermeer probeert het vernieuwde CumLaude dit schooljaar alvast uit. Docenten Jelle Vleij en Jochem Jonges zien een wereld van verschil. “De nieuwe vormgeving is ideaal voor minder ervaren gebruikers.”

Eerste indruk

Aardrijkskunde-docent Jelle Vleij en wiskunde-docent Jochem Jonges kennen de IT-omgeving van ‘hun’ Alfrink College als hun broekzak. De docenten zijn tevens dataspecialisten en zeer vaardig in het registreren en analyseren van kwaliteitsgegevens. Maar CumLaude brengt die kennis naar een bredere groep. “De overzichten zijn mooi weergegeven, de filters makkelijk in te stellen en het gebruik logisch en intuïtief. Dashboards zijn fraai en overzichtelijk, zoals het dashboard per leerling of jaargang. De gebruiksvriendelijkheid is daardoor groot, waardoor Cumlaude ideaal is voor minder ervaren gebruikers."

Sectieleden en docenten

De helder gevisualiseerde informatie maakt het signaleren van opvallende trends, zoals dalende resultaten of een groeiend aantal absenties, een stuk eenvoudiger. Jelle Vleij: “Voor bijvoorbeeld een sectievoorzitter is het daardoor veel eenvoudiger om informatie te vinden of onderzoeksvragen te formuleren. Daardoor kan een bredere groep mensen makkelijker aan de slag met onderwijskwaliteit.”

Handige nieuwe inzichten

De ervaren gebruikers zelf zien echter ook waardevolle functionaliteiten. “Ik vind het matrixoverzicht met doorstroompercentages erg handig”, zegt Jochem Jonges. “Hierdoor houden we goed inzicht in de op- en afstroom op de verschillende niveaus.” Daarnaast waarderen ze het benchmarken van examenresultaten met andere scholen, de dag na de examenuitslagen. “Na een jaar met teleurstellende examenresultaten onderzoeken we waar de problemen liggen en hoe we tot een goede oplossing kunnen komen. Zo’n benchmark helpt daar enorm bij.”

Kansen voor de toekomst

Jochem Jonges en Jelle Vleij ervaren CumLaude dus als een gebruiksvriendelijke tool die onderwijskwaliteit voor een grote groep toegankelijk maakt. Ze zien echter wel kansen voor nog meer specialistische ondersteuning. “Het zou mooi zijn als er op detailniveau nog meer mogelijkheden kwamen. Zo zouden we graag twee variabelen makkelijk met elkaar willen vergelijken op een overzichtelijk dashboard. Zoals bijvoorbeeld een wiskundecijfer in 2 vwo en in 6 vwo”, zegt Jochem Jonges. “Op die manier krijgen we meer inzicht in de determinatie van leerlingen. Stromen ze door naar het niveau dat wij verwachtten? Verschilt dit per vak? Dat geeft ons waardevolle inzichten.”